Zoals u weet, bestudeert het Vlaams Gewest de aanleg van een fiets-o-strade op het grondgebied van de gemeenten Herentals, Lille, Kasterlee en Turnhout.Ward Kennes is principieel voorstander om via dergelijke fiets-o-strades een bovenlokaal fietsroutenetwerk uit te bouwen. Hij dankt trouwens uitdrukkelijk de Provincie Antwerpen die het voortouw nam om hiervoor een tracéstudie te laten uitvoeren. Het 8 meter brede tracé zou zoveel mogelijk aansluiten bij de bestaande spoorlijn van Herentals naar Turnhout en zo’n 425.000 euro kosten. Een bedrag dat door de vier gemeenten moet worden opgehoest. “Een dergelijke investering zit momenteel echt niet in onze meerjarenplanning”, zegt burgemeester Kennes. “Deze legislatuur is dit alleszins niet meer aan de orde.”Hij sluit niet uit dat de fiets-o-strade in een verdere toekomst wordt gerealiseerd maar koppelt daar vier voorwaarden aan: 1. De vier betrokken gemeenten moeten op één lijn staan en samen beslissen om tot uitvoering over te gaan. 2. Kasterlee wil eerst andere prioriteiten realiseren op vlak van fietspaden, namelijk het fietspad langs de N123 van Lichtaart naar Poederlee en een fietspad aan twee zijden langsheen de Olensteenweg. 3. Om de fiets-o-strade te realiseren zijn subsidies van het Vlaams Gewest of de Provincie Antwerpen nodig. 4. Als Kempens streepparlementair ijvert Ward Kennes in de eerste plaats om de bestaande spoorlijn Herentals-Turnhout te ontdubbelen. Een tweede spoorlijn is voor onze streek alleszins belangrijker dan een fiets-o-strade naast het enkele spoor.